woensdag 7 maart 2018
De Koog, 12 8 2005
Hallo Servie,
Eerder dan ik verwachtte heb je je vingers gespreid over het toetsenbord van de pc. De toezending van Arph bespoedigde deze respons, begrijp ik uit je brief. Die uiterst subtiele brief raakt veel aan… dank daarvoor. En ze geeft me huiswerk. Op dit moment volsta ik met een tweetal opmerkingen (ander zaken komen later aan de orde, zoals de positie, de Rang van het Getal. LE NOMBRE verschijnt op de blz. die voorafgaat aan het onthullende CONSTELLATION-slot. Je inderdaad belangrijke performance van 15 10 1978 sluit bijna naadloos aan, zo komt me voor, bij de verhouding tussen (duistere) grond en het verschijnende verlichte wezen, zoals in Arph wordt verwoord. Noot 52, p. 94 e.v. geeft een sprekende equivalentie van de act die jij visueel, auditief en via begeleidende informatie hebt laten geschieden. Scripta manent: de fotografische registratie houdt voor Anderen, die er niet bij waren, de kans vast om van een afstand in de tijd alsnog aan je performance deel te nemen. Het ware is een aletheia, een on-verborgenheid, stelt Heidegger, en wat onverborgen is circuleert, roept en zoekt naar de opnieuw constituerende ontvangst.
In een proces dat bij Kierkegaard Wiederholung genoemd wordt, bij Kant Nachfolge (iets anders dan Nachamung). Ik heb destijds Arph geschreven om een filosofisch equivalent te vinden voor wat in de beweging van de Moderne Kunst (1850-1980) door de artistieke voorhoede werd voor-gedaan. Filosofie is de uil van Minerva, weet je wel, ze loopt achter bij de Ervaring van het geschieden, maar komt dan met Begrippen tevoorschijn die in een Wiederholung de bakens van het Weten verplaatsen. Deze wending in het weten, die bij de kunstminnenede Nietzsche en Heidegger is ingezet, is nog geenszins afgesloten. Ze krijgt een voortzetting waarbij de complementariteit van kunst en denken wordt gedemonstreerd door het laten oprukken van de kunst IN het filosofisch betoog, zoals in Arph. daar worden ‘weetkundigen’ helemaal ziek van, maar dat doet er niet toe, het is de toekomst.
Ook de Rede, Nous, Geest, Vernunft, Esprit heeft tijden. Nu is het tijd om in het oude discours ‘kunst’ te injecteren: dat is een vorm van Ontbrekende Rede die onderweg is. Onze cultuur kan niet verder zonder besef van de binding aan de donkere grond (‘Mystère- doublure du code social’, Kristeva p. 473 e.v.), anders operationaliseert de rede zich in de fantasma’s van ultieme Maakbaarheid. Alle goede dingen bestaan uit drieën (daar heb je het getal weer!). Dus heb ik aan mijn arphisch project van Ontbrekende Rede nog een tweede kunst-impuls toegevoegd: beeldende kunst. In ons gesprek kan ik het niet nalaten soms te verwijzen naar mijn tekeningen, ‘schilderingen’, visualiseringen. Het beeldende , méér dan het poëtische, houdt de band vast met het LICHAAM. ‘Le peindre apporte son corps’, zegt Merleau-Ponty (L’oeil et l’ esprit).
Om je een beetje vertrouwd te maken zend ik je een overzicht toe van mijn beeldende collectie. De tekeningen verschijnen in reeksen. Ze geven in hun samenhang zicht op een vergborgen partituur. Ook ons gemeenschappelijk voorbeeld Mallarrmé kon er niet omheen het visuele te laten deelnemen aan, te laten verschijnen in, de traditionele poëtische vorm. Waar of niet? M. is onmiskenbaar de ontdekker van ‘Visuele Poëzie, en dat is nog maar het begin. Het weten sluimert in de routine van de begrippen. Het wordt pas wakker als er denk-BEELDEN worden getoond. Tot zover voor vandaag.
) ik kan je bepaald aanraaden, ook ivm. je project M.Br./S.M., Kristeva aan te schaffen. M. in relatie tot de religies, M. in relatie tot le théatre du héros, het subject van openbaring in onze tijd. L’état et le Mystère etc., enz.
Hartelijke groet,
Eldert Willems (1923-2012)