vrijdag 11 oktober 2019
Servie alweer één jaar terug overleden en wat is er veel gebeurd:
De stichting is bijna klaar met de inventarisatie van een groot deel van Servie’s werken. De tentoonstelling “Beating Times” in het Bonnefanten te Maastricht loopt nog steeds. Er is een tentoonstelling van “Het Passagenwerk” georganiseerd door Frank Castelyns, in de Luca bibliotheek
Sint Lucas in Brussel. Jan Aarts heeft hierbij een mooie tekst geschreven!
Tot slot zijn de archieven van de kunstenaars initiatieven “Virtu IBK en voorgangers”, in 2018 door Servie geschonken aan het Regionaal Archief Nijmegen, raadpleegbaar in de studiezaal. Zie ook: https://studiezaal.nijmegen.nl/detail.php?id=2323094920
Tevreden kijken we terug op een bewogen jaar en vooruit naar wat er komt: “Er is nog veel te doen!!!” We houden jullie op de hoogte van nieuwe en verdere ontwikkelingen.
dinsdag 9 april 2019
Passagenwerk
Vandaag bereikte ons het mooie bericht dat ook te Brussel werk van Servie Janssen ten toon wordt gesteld, namelijk in de LUCA Bibliotheek Sint-Lukas aan dePaleizenstraat 70 te Brussel. Het gaat om de installatie uit 2018 ‘ Passagenwerk’ (zie ook: http://www.serviejanssen.nl/wp/2018/07/21/passagenwerk/ ). De expositie is te zien van 11.04 – 08.05.2019 (gesloten 15-22.04), Maandag-donderdag 09:00-19:00 – vrijdag 09:00-17:00. Jan Aarts, een goede vriend van Servie en historicus uit Amsterdam, heeft voor VITRINE #107 een prachtige begeleidende tekst geschreven. Dank!
dinsdag 9 april 2019
Van 25.01.2019 tot en met 12.01.2020 is er binnen de expositie ‘Beating Time’ in het Bonnefantenmuseum te Maastricht werk tentoongesteld van Servie. Het gaat om twintig vloertekeningen die samen als één worden getoond. We zijn er als Stichting Servie Janssen erg trots op!
Zie voor meer informatie over de expositie: https://www.bonnefanten.nl/nl/tentoonstellingen/programma_2019/beating_time
en
https://www.facebook.com/stichtingserviejanssen/videos/524663207942331/
maandag 7 januari 2019
Op 8 oktober 2018 om 8.10 uur is Servie (Servatius Maria Janssen) thuis, in zijn atelier te Nijmegen, overleden. De informele uitvaartplechtigheid heeft op vrijdag 12 oktober 2018 plaatsgevonden in de Stevenskerk, gelegen aan het Sint Stevenskerkhof 62 te Nijmegen. Servie is in stilte gecremeerd.
https://www.mensenlinq.nl/overlijdensberichten/servatius-maria-servie-janssen-8018199
De familie heeft de Stichting Servie Janssen opgericht, ter bevordering van de kunstbeoefening en het tentoonstellen van kunstwerken.
zaterdag 8 september 2018
Dear Servie Janssen,
We contacted you a few months ago concerning the archival project about Works and Words that was organized by De Appel in 1979. Since we last contacted you, we have been (and
still are) working and updating our website with archival material; http://deappel.nl/en/events/footnotes-3.
I would like to invite you to have a look. The catalogue is currently situated in the print shop, ready to be reprinted and sent to you by mail. On the 9th of October at 20:30 the catalogue will be launched and for this festive occasion we are presenting a film programme in EYE film museum in Amsterdam.
The films are selected from the original film programme of Works and Words in 1979, by Sonja Simonyi. We know you may be far away but might you be in the neighborhood, let us know; you are very welcome!
Best from Amsterdam,
Constantinos Megapanos
On behalf of Nell Donkers and Kaspars Reinis
Constantinos Megapanos
Archive Intern
library-intern@deappel.nl
De Appel
www.deappel.nl
Footnotes #3: Works and Words
vrijdag 24 augustus 2018
Voor R., alleen voor te lezen bij werkonderbreking, b.v. bij de thee (15.45 uur)
Uit Of / Of, S. Kierkegaard, p 164
(parafrase)
Daar het in strijd is met het streven van onze vereniging (van kluizenaars en misschien al overledenen?) om in samenhangende werkstukken grotere gehelen af te leveren, daar wij er niet naar tenderen de toren van Babel opnieuw te bouwen, die een demon, afdalend uit de onderwereld, met de gerechtigheid aan zijn kant verwoest. Omdat wij in het besef verkeren dat die verwarring al eerder plaatsvond, als het kenmerkende voor elk waarachtig streven en dit erkennen in het fragmentarische, juist in datgene waardoor alles zich onderscheidt van de oneindige samenhang die de natuur nog eigen is: de rijkdom van individualiteit in haar verkwistend vermogen, het tijdelijke bestaan, dat wat genot produceert in het individu, ook dat van het recipiërende en lezende individu.
Niet het moeizame uitwerken of de opname van die uitwerking, maar de productie onder het genot van die fonkelende vluchtigheid, die voor de producerende meer betekent dan een gedegen uitwerking, daar ze de apparentie van het idee is, en voor de recipiërende en lezende meer inhoudt dan waartoe de fulguratie (weerlicht, bliksemflits) opwekt, de eigen productiviteit oprakelt.
Daar dit, zeg ik, in strijd is met de teneur van onze vereniging, ja het zojuist voorgelezene beschouwd zou kunnen worden als een aanslag op de ‘interjectiestijl’ waaruit de idee zich losbreekt, zonder die bekende doorbraak die in onze gemeenschap de hoogste status geniet.
Ik wil er opmerkzaam op zijn dat mijn handelswijze desondanks niet als rebels wordt genoemd, daar de band die deze bijeenkomst kenmerkt zo los is dat de erin voorkomende tussenzinnen rijkelijk, ja aforistisch en eigengereid daarboven uitsteken. Ik er alleen maar aan kan herinneren dat mijn stijl een poging doet schijnbaar te zijn wat hij inhoudelijk niet is, ook niet revolutionair noch evolutionair .
Dit genootschap eist bij elke bijeenkomst een vernieuwing, ja een wedergeboorte met het doel de innerlijke activiteit zich te laten verjongen door nieuwe omschrijvingen van zijn protocollen en productiviteit.
Laten we ons doel hier niet gaan herschrijven als een proef op het fragmentarische in zijn absoluut streven… Het is de kunst om op een artistieke manier hetzelfde effect teweeg te brengen, dezelfde nonchalance in toevalligheid, dezelfde anakoelietische (samenhang en consequentie ontberende) gedachtegang is een genot, dat teweeg te brengen in iets dat nooit present wordt, maar steeds dit element van het verleden in zich draagt, maakt het tegenwoordige slechts tot een verleden.
donderdag 23 augustus 2018
Met drie werken is multidisciplinaire kunstenaar Servie Janssen (1949) aanwezig in de tentoonstelling. Het zijn alle drie conceptuele reflecties en referenties aan de kunstpraktijk.
De installatie Bezet, vrij, bezet is speciaal voor deze tentoonstelling gemaakt en lijkt in eerste instantie op een batterij aan waarnemings- en communicatiemedia die staan te wachten om gebruikt te worden voor een gebeurtenis die onder de aandacht moet worden gebracht.
Het werk Cézanne op weg naar zijn motief refereert dan weer op humoristische maar verhelderende aan zijn eigen werkwijze en ontwikkeling, maar ook die van Cézanne ( door sommigen beschouwd als een van de eerste conceptuele kunstenaar met zijn 22 schilderijen en nog meer tekeningen van de Montagne Saint Victoire tussen 1885 en 1905).
In Passagenwerk biedt de Janssen op verbluffende wijze een blik op de essentie van het kunstwerk en zijn omgeving door een groot aantal kant en klare passe-partouts voor (fotolijsten) te groeperen.
Al het werk van Janssen is geproduceerd met toevallig gevonden en aangeschaft materiaal dat het inzicht dient dat het kunstwerk geen eindproduct , maar juist een weerslag van proces.
Mat Verberkt
woensdag 25 juli 2018
zaterdag 21 juli 2018
Passagenwerk, 2018, Matrix / templates, 66 ready mades (A4),
verzameling 66/150, kasteel d’Aspremont-Lynden, Oud Rekem, B
http://www.forumtri.be/pdf/forumtri_2018_brochure_nl.pdf